طراحی وبسایت: سابقه، تکامل و آخرین روندها

طراحی وبسایت: سابقه، تکامل و آخرین روندها

طراحی وبسایت یک پدیده قدیمی نیست، با ظهور تکنولوژی با تولد اولین وب سایت آغاز شده است و ریشه های آن در طراحی گرافیک است. پروژه فرامتنی جهانی که بعداً به شبکه جهانی وب تبدیل شد تنها برای صفحات متنی با مرورگرهای حالت خطی ساده استفاده می شدند. بعد از آن، مرورگرهای Mosaic براساس unix و متون غنی طراحی شدند. حالا دو طرح وب اصلی تحت عنوان استاتیک و داینامیک داریم. طرح های خلاقانه متفاوتی هم وجود دارند که در حال معروف شدن هستند.

سبک های طراحی وب بسرعت تغییر می کنند و وبسایت ها تمایل دارند که از روندهای جدید پیروی کنند. طراحان وب باید برای باقی ماندن در صدر رقابت و تحقق نیازهای خریداران از روندهای فعلی و آینده آگاه باشند. تحولات طراحی نوآورانه هم از طراحان و هم از کاربران در طراحی و قابلیت استفاده الهام می گیرند. هدف اصلی آخرین روندهای طراحی بهبود تکنولوژی است که برای حرکت رو به جلو به طراحی کمک می کند. آخرین طراحی ها معمولاً اولویت های طراحان و کاربران در طراحی و قابلیت استفاده است. در زیر برخی روندهای طراحی وب که در سال های اخیر برجسته شدند، آمده است. گرچه روندهای محبوب همیشه بهترین انتخاب نیستند اما کاربران تلاش می کنند برای برجسته شدن در میان دیگران از آن ها پیروی کنند.

 

  • تغییر سریع روندهای وب

طراحی وب در مقایسه با شروع پیشرفت های بسیاری داشته است. ما بسیاری از روندها و گرایشات جدید مانند تصاویر قهرمان، مینیمال، مسطح، اسلایدرهای ویدئویی، ویدئو پس زمینه، انیمیشن CSS، چارچوب های ظاری و… را می بینیم. بسیاری از روندها و موضوعات در تغییرات باقی می مانند تا با ظهور تکنولوژی های جدید پیشرفته تر و سریعتر شوند و برخی دیگر ممکن است با پیشنهادات بهتر جابجا شوند. سایرین مانند ویدئو پس زمینه با اعتدال استفاده خواهند شد.

 

  • آخرین طرح های وب

روندهای طراحی وب اخیر از الگوهای برتر برای پلتفرم های تلفن همراه و رابط کاربری (UX) استفاده می کنند. UX و تلفن همراه در چشم انداز بیش از چند سال گذشته بوده اند، اما هم اکنون در جلو و مرکز و تمرکز پیش برنده اصلی طراحی وبسایت با یک رابط کاربر منظم هستند. پیشرفت های مستمری در روندهای فعلی وجود دارد.

 

  • طراحی های مسطح

 

طراحی های مسطح از طراحی های مینیمالیستی مشتق شده اند که اولین بار توسط مایکروسافت استفاده شدند. بعنوان ماده، طراحی با طراحی مسطح متفاوت است. طراحی مسطح واکنشگراست و طراحی مینیمال یک پایه اصلی طراحی برای ارائه عناصر گرافیکی و UI است. این امر سعی در تقلید از دنیای واقعی با طرح هایی مانند گوشه های گرد، و تار و پود دارد. طراحی مسطح چیزهای منحرف از محتوای مورد نظر را به حداقل می رساند و اطلاعات مرتبط را براساس نیاز کاربر ارائه می نماید. این طراحی شامل رنگ های خالص، لبه های تیز، و خطوط نازک است. طرح های مسطح برای خواندن در دستگاه های همراه آسان هستند و بسرعت بارگیری می شوند. مهم نیست چه تعداد روند و گرایش جدید در بازار معرفی خواهد شد، طراحی های مسطح به دلیل سازگاری با مواد طراحی تصمیم ندارند بسادگی ناپدید شوند.

 

  • تایپوگرافی (فن چاپ)

فن چاپ می تواند با افزایش وضوح و القاء طرح ای واکنشگرا بهبود یابد. همچنین می تواند برجسته تر و پر جنب و جوش تر باشد و با استفاده از serifها و دست نوشته ها یک بیانیه بترتیب با کاربردهای خاص ایجاد نماید. به کمک چیدمان Serifها ، طراحی ها خوب هستند و نیازی به نسخه های تجدیدنظر شده بیشتر برای محتوای خود ندارند. در حالی که دست نوشته اگر با دقت انجام شود جذابتر بنظرمنی رسد و طراحی را برجسته تر و بادوام تر می سازد. درست مثل زواید حروف اما آن را مانند روی دستگاه های تلفن همراه قابل خواندن نگه می دارد. و بخاطر صفحه نمایش کوچک آن ها این یک چالش واقعی است. دست نوشته بیشتر در لوگو، هدر، عنوان پست، منوها، کارت های کسب و کار و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • مواد طراحی

 

مانند طراحی مسطح، این هم شامل منشأ گرافیکی عالی است. مواد طراحی مجموعه ای از استانداردهای طراحی گوگل است که با استفاده از مفهوم لایه های موجود در نرم فزار ویرایش تصاویر، عناصر را جدا می کند. همچنین می تواند عناصر را به شکل موردنیاز انباشته یا حذف نماید. انیمیشن های درون ساختی دارد که نیاز دارند بصورت دستی ایجاد شوند. این یک زبان طراحی با قوانین ویژه است. از آنجا که این قوانین توسط گوگل ایجاد شده اند پس قطعاً محبوب هستند. پیروی از قوانین سختگیرانه ممکن است مانع خلاقیت شود در نتیجه بهبود قوه ابتکار در حصار قوانین تنظیم شده یک چالش است.

قوانین را برای دستگاه های تلفن همراه مینیمال کنید. هنگام مشاهده آن روی تلفن همراه ممکن است عناصری وجود داشته باشند که نشان داده نخواهند شد. عناصر دیگر براساس اندازه و نوع صفحه تعدیل می شوند. این امر اجازه می دهد پیام با صفحه نمایش سازگار شود. کم اهمیت ترین عناصر باید برای رساندن پیام اصلی محتوا از طریق سازگار نمودن محتوا با صفحه بیرون ریخته شوند. خوشبختانه، مواد طراحی عناصر بصری را به ارمغان می آورند تا سایت ها مجبور نباشند روی تلفن همراه ساده بنظر برسند. همچنین، شما می توانید بسته به اندازه صفحه نمایش یک تصویر را در اندازه ها و وضوح مختلف ارائه کنید. این انر سرعت بارگیری صفحه را افزایش خواهد داد.

 

  • تصاویر بیشتر، متن کمتر

 

مشتریان بیشتر تمایل دارند تصاویر و ویدئوها را ببینند تا متنی که یک تعادل را برای سئو و UX ایجاد می کند. بطوری که موتورهای جستجو متون را برای صفحه اول انتخاب می کنند. با تکیه بر این رویکرد، ما بیشتر تصاویر را در صفحه اصلی و متن را در صفحات زیرین می بینیم تا کاربر را جذب کرده و در نگاه اول ایده را از طریق تصاویر توضیح دهند. متن مهم زیر تصویر قرار داده می شود تا وجه کاربر را بیشتر از موتورهای جستجو جلب کند. با ظهور تکنولوژی، مرورگرها به منظور افزایش کیفیت تصاویر در تفسیر تصاویر سریعتر شدند تا آن ها را با وضوح و اثر هنری ارتقاء یافته، روشن تر و بزرگتر نمایند.

 

  • داستان سرایی پویا

این یک روند و گرایش جالب است که توجه کاربران جلب کرده زیرا داستان را در قالب یک جدول زمانی از طریق گرافیک های متکی به متن شرح می دهد. همچنین می تواند از طریق یک ویدئو یا نمایش ارائه شود که خودکار می شود. این امر از طریق مهارت های گرافیک با استوری بورد انجام می شود که هدف دقیق وبسایت را می داند. هدف دقیق همان رساندن پیام به کاربران است که ویژگی های مثبت را به کمک گرافیک ها برجسته می کند.

 

  • دریافت بازخورد و نقد و بررسی فوری از کاربران بصورت مستقیم

بسیاری از وبسایت ها با در نظر گرفتن بخش نظرات یک سیستم بازخورد سریع معرفی کرده اند. هر چند همه وبسایت ها دارای سیستم انتقادات و پیشنهادات مشخص خود هستند اما مشاهده می شود که کاربران در مقایسه با خود سایت، برخی از سایت های شبکه های اجتماعی را برای بیان تجارب خود ترجیح می دهند. برای ثبت و ضبط نظرات اجتماعی، روند بجای سیستم انتقادات و پیشنهادات درون ساخته، با استفاده از سیستم انتقادات و پیشنهادات اجتماعی به سمت وبسایت های بیشتر ادامه پیدا می کند. این امر تضمین می کند که کاربران می توانند با استفاده از حساب کاربری اجتماعی خود و یا هر رسانه اجتماعی که انتخاب و درست روی سایت شما نمایش داده می شود، اظهارنظر کنند. بسیاری از وبسایت ها مانند forbes.com ، casinos.co هم اکنون از طریق شبکه های اجتماعی به وبسایت خودشان متصل شده اند تا بازخورد کاربران را دریافت کنند.

 

  • رویکرد محتوا محور در طراحی وبسایت

 

 

خوانندگان با ضمیمه ها اذیت می شوند بطوری که در تمام این سال ها طراحان این امکان را ایجاد کرده اند تا از ضمیمه ها اجتناب کنند. صفحات اصلی از بنری برای محتوا و تبلیغات به سمت صفحاتی با تصاویر بزرگ حرکت کرده اند که فوراً توجه کاربر را جلب می کنند. آن ها بیشتر از متن و تبلیغات شامل تصاویری هستند که از محتوایشان متأثر شده اند. این امر نیازمند یک طرح عالی است تا اتاقی برای آن ها ایجاد نماید، که ما را به تمرکز طولانی تر بر محتوایی که می خواهیم درباره آن اطلاعات کسب کنیم هدایت می کند. در حال حاضر به کمک کشیدن و رها کردن افزونه های سایت سازها کاربران می توانند صفحات و طرح بندی هایی با نواحی ویجت برای قرار دادن ماژول ها ایجاد کنند.

 

  • جدیدترین ابزارهای طراحان

ابزارهای جالبی وجود دارند که به طراحان کمک می کنند تا نسخه های اولیه وبسایت ها و پوسته ها را طراحی کنند. dobe Project Comet یکی از جدیدترین گرایشات است. این ابزار برای طراحی کامل UX با ابزارهایی برای طراحی بصری، طراحی تعاملی، نمونه سازی و… است. همچنین می تواند روی هر وسیله ای پیش نمای داده شود مانند کارهایش با فتوشاب و illustrator و می تواند از طریق پلاگین های ساخت عموم توسعه داده شود. طرح اولیه اساساً یک نرم افزار برای Mac است که در محل فتوشاپ با یک محیط کار خوب استفاده می شود و بطور خاص برای طراحان تلفن همراه و وب طراحی می گردد. با ویژگی هایی مانند سبک های لایه ای، اثرات متن، و ابزاری برای ایجاد عناصر برداری.

 

  • هرگز کورکورانه پیروی کنید.

گرایشات جدید نباید کورکورانه دنبال شوند به ویژه توسط کسب و کارهایی که نام و تاریخچه دارند. گرایشات جدید ابتدا باید برای شناخت نیازهای کاربران شما آزمایش شوند، سپس در وبسایت های در حال اجرا اعمال شوند. هر سبک جدید نمی تواند برای همه انواع کسب و کارها بکار گرفته شود، بطوری که صنایع مختلف براساس نیاز کاربرانشان نیازمندی های تفاوتی دارند. گرایشات و روندها باید به عنوان ابزارهای اضافی برای جعبه ابزار طراحی وبسایت مورد استفاده قرار گیرند.

 

ارسال نظر